Two Predatory Publishers from “Budapest” and “Great
Britain”
Dr. Uli Kozok, University of Hawaii at Manoa
02 December 2022

Bandar Klippa is a sleepy little town located on the fields of a former tobacco plantation on
the outskirts of Medan in North Sumatra, Indonesia. It is here where a company is operating
two academic publishing houses. They publish books, organise conferences, and manage 12
journals. One publishing house has the odd name Budapest International Research and
Critics University (BIRCU), and the other has a name that is even stranger: Britain
International for Academic Research (BIAR). One of their journals, the Budapest
International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI), publishes four issues per year
since 2017. Volume 5 (3), published in August 2022, includes the staggering amount of 1007
articles comprising over 10,000 pages.

Despite their names, BIRCU and
BIAR have nothing to do with the
capital of Hungary or with Great
Britain. Their journals are also not
truly international. The overwhelming
majority of articles is published by

Citation Per Year By Google Scholar

8,000

Indonesians, and the content of 6,000
almost all articles is related to
Indonesia. A very small number of 4,000

articles is published by scholars
mainly from the Democratic
Republic of Congo and from Nigeria, .
but also from some Asian, and other '2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
African countries.

The manager of BIRCU and BIAR is

Muhammad Ridwan, Ph.D (cand).

On his website bircupublishing.com he refers to himself as being affiliated with the “State
Islamic University of North Sumatera Indonesia”. However, the Dean (dekan) of the Faculty
of Education and Teacher Training of the Islamic State University of North Sumatera
Indonesia (UINSU) confirmed on 24/03/2021 that since 2015 Muhammad Ridwan is no
longer an instructor at said university. This was once again confirmed on 05/09/2022 in a
letter issued by the UINSU Vice Chancellor/President (rektor) to the National Research and
Innovation Agency, Ministry of Research and Technology of the Republic (RISTEK-BRIN)
in which the University states that M. Ridwan is not employed by the University, and that
the University is not involved in his academic journal business. The UINSU President even
emphasised that “in case Muhammad Ridwan in his function as a publisher of journals or
other academic publications ever violates publication ethics or academic integrity, he should
be punished in accord to the existing regulations.” The two letters were issued because M.
Ridwan had published a plagiarised paper in an academic journal. The Ministry of Research
and Technology of the Republic of Indonesia (Kemenristek) then reported the case to
UINSU. However, at that time Muhammad Ridwan was no longer employed at UINSU but
continued to use the UINSU affiliation in his paper.

2,000

Muhammad Ridwan also once applied to become a translator for UINSU. However, he was
not accepted because of his poor command of English.


https://www.google.com/maps/place/Bandar+Klippa,+Percut+Sei+Tuan,+Deli+Serdang+Regency,+North+Sumatra,+Indonesia/@3.6367393,98.6974018,12z/data=!4m5!3m4!1s0x30313415acfb411b:0xc316742145614a44!8m2!3d3.6446267!4d98.7756556
https://fitk.uinsu.ac.id/
https://fitk.uinsu.ac.id/
https://bircupublishing.com/
https://bircu-journal.com/index.php/birci/
https://biarjournal.com/
https://bircu-journal.com/

M. Ridwan then took revenge by placing a logo on each page of all his 12 journals with the
text “Important Announcement. Based on the editorial meeting, finally we decide [sic] not to
publish articles/manuscripts for the next volume from Universitas Islam Negeri Sumatera
Utara (UINSU), due to the low quality.”

BIRCI shows all signs of a predatory publisher. It
has a misleading title; it uses fake metrics provided
by the infamous bogus impact factor company
CiteFactor; it pretends to be international when in IMPORTANT
fact it is predominantly national; and it offers a “fast A N NOUNCEMENT
track” review conducted by 21 reviewers (for over <
1000 articles) of which most (if not all) are non-
native speakers of English. Many articles look as if
they were not peer-reviewed at all, and some are
written in almost completely incomprehensible
English. One article bears the title “Communication
Strategy Fashion Luxury Brand in Increase Brand
Experience with among Millennials in the Time of
the COVID-19 Pandemic: A Systematic Literature
Review”. Even though, the authors have to pay not =

only a publication fee of between $40 and $140, but also a review fee of $85.

Despite its shady quality, BIRCI (one of the BIRCU journals) managed to become accredited
by the Indonesian Department of Education in 2018. However, the accreditation was
withdrawn in 2022. Why BIRCI became government accredited is not clear, but it has a very
high Google Scholar s-Index of 45. Yet, a high Google Scholar s-Index is not a
measurement of quality, but of visibility and influence.

It is a well-known fact that the /-Index can be easily manipulated. This was done in the case
of BIRCI journal by uploading fake articles from a non-existent journal with the fictitious
name Vocational Student’s Perspective in Literacy Reading (VOSTUVE) to

researchgate.net.

As an example I looked at an article published in BIRCI Journal 5 (2), 2022 with the bizarre
title Nommensen and Bataknese (The Representation of Apostle). Academically, the article is
of no value at all, and it is written in almost completely incomprehensible English.
Furthermore, it was submitted (under a different name) and accepted by one other journal at
about the same time.

BIRCI published the article in May 2022. By November 2022 it had already been cited 328
times. All citations are from the fake VOSTUVE Journal uploaded to Researchgate. In fact,
they are not even proper citations. The 328 VOSTUVE articles only mention Nommensen
and Bataknese in the bibliography, but content-wise the VOSTUVE articles are completely
unrelated to Nommensen and Bataknese.

Despite being factually nothing more than a national publisher, BIRCI claims it has branches
in six countries (Congo, India, Iraq, Romania, Switzerland, and Uzbekistan) each headed by
a branch manager. In response to my inquiry, the Indian branch manager said that he had
agreed to the position, but that from then on, BIRCU never communicated with him again.
The other five branch managers never responded to my inquiry into their positions, except
the Swiss branch manager Prof. Dr. mult. habil. Mirostaw Matyja who falsely claimed that
he doesn’t know BIRCU.

In fact, Dr. Matyja is the branch manager with the closest ties to M. Ridwan. Dr. Matyja has
a range of academic affiliations, including Polish University Abroad in London, Selinus


https://miroslawmatyja.com/
https://www.researchgate.net/search.Search.html?query=vostuve&type=publication
https://sinta.kemdikbud.go.id/journals/profile/5986
https://sinta.kemdikbud.go.id/journals/profile/5986

University in Bologna (Italy), Indian Management School and Research Centre in Mumbai,
and Logos International University, a Christian online college in Jacksonville, Florida. He is
currently employed at the Agroscope research institute in Berne.

Prof. Dr. Matyja is listed on the editorial board of most of the 12 journals published under
the umbrella of BIRCU, and he is listed as the Editor in Chief of the BIAR journal Polit
Journal.

Dr. Matyja is also the owner of the Mirostaw Matyja Academia for Democracy. On its
website mmafd.or.id the address of the academy is precisely the same address of BIRCU
Publisher owned by Muhammad Ridwan. On his website, Dr. Matyja not only advertises the
BIRCU journals, but he also asks for monetary donations for his Academia for Democracy to
be sent to Muhammad Ridwan as beneficiary. In July 2021, Dr. Matyja also published a
book “Global Democracy and Education” together with Muhammad Ridwan. The book was,
of course, published by BIRCU.

In a video (youtu.be/Bombap8PgqZU), Dr. Matyja lays out that his Academia for Democracy
aims to help students to enrol in the best universities and publish in the best journals. He
explicitly mentions the BIRCU journals which he “recommends” as he has had “good
experiences” with them, and which are “competent” and “internationally known in the
scientific world”. In another video Dr. Matyja even addresses Muhammad Ridwan as
“Professor”, who, in fact, does not even have a PhD degree.

A British-Japanese scholar who was affiliated with various BIRCU activities, including as
Editor in Chief of the Economit Journal under the umbrella of the Britain International for
Academic Research (BIAR) publisher, which is part of the BIRCU group, has now resigned
from her position after she became aware that BIRCU/BIAR are not bona fide publishers.

Another practice that is wide-spread among predatory publishers is the appointment of fake
editors. Three scholars from India, Japan, and the US who were listed by BIRCU/BIAR as
editors or members of the editorial boards reported that their names were used without
permission.


https://biarjournal.com/index.php/economit
https://youtu.be/jH9JqVy1Od0
https://youtu.be/Bombap8PqZU
https://www.mmafd.or.id/
https://www.mmafd.or.id/

